KIELI
Työkaluni käytön opin runoilla, Tinteillä, klassikoilla, ääneen lukemisella ja keskusteluilla. Ehkä niistä jäi jälki, mutta tekstin ja puheen täytyy sopia tarkoitukseen ja maistua oikealta. Osaan editoida ja olla editoitavana.
Olen jopa kirjoittanut klikkitavoitteellisia juttuja. Ne ovat vaikeampia ja ahtaampia kuin runot, mutta senkin sanaristikon voi ratkaista.

KRITIIKKI
Onko vika vai ominaisuus, että uskallan olla kokemastani taiteesta jotain mieltä julkisesti? Siihen ei algoritmi pysty. Yleensä osaan perustella ja aina ymmärrän, että joku kokee toisin. Soitan ja kirjoitan itse juuri ja juuri sen verran, että aavistan miten pirun vaikeaa taide on.
Kritiikin ihanne: Keskustelu ystävän kanssa konsertin väliajalla. Tai keikan jälkeen, kun on saanut juoman käteen. Tai kollegoiden kesken Teosto-palkintoraadissa, kun työn alla on kaikki musiikki.
KULTTUURI
Kirjallisuus on vahva sivulaji, etenkin sellainen jossa ei ole juonta. Tietokirjallisuus lasketaan. Nykytanssista, nukketeatterista ja performanssista tein underground-oppimäärän jo opiskeluaikojen iltoina.
Sitten on kiinnostus antiikin kulttuuriin, luonnontieteisiin, ympäristöön, runomittoihin, kansanperinteeseen ja kaikkeen mikä on pohjoista.

MUSIIKKI
Uusi musiikki ja vanha musiikki, genreväleissä häilyvä musiikki, kansanmusiikki. Taidemusiikki? Tallennettu ja elävä musiikki. Mutta kaikki käy, kaikkea olen kuunnellut Suomi-räpistä jouhikkoavantgardeen.
Tiedän sen taidemusiikin, joka Suomessa on levytetty tällä vuosituhannella.
Opiskelemani musiikkitiede oli kulttuurintutkimuksellista. Diskurssianalyysi, naistutkimus ja postkolonialistinen tutkimus ystävineen vaikuttavat siihen, miten kuuntelen kaanonia ja luen musiikkitekstejä.
TAIDEJOURNALISMI
Ei-käsitteellisen merkityksen äärellä voi asettua kokemaan yhdessä, kertoa tarinoita, kartoittaa ympäristöä ja vaikuttua. Voi myös näyttää ihmisen, jolle ei-käsitteellinen merkitys on arkea, työtä ja iloa.
Se mistä et vielä tiennyt kiinnostuneesi kiinnostaa minua eniten. Siinä olen algoritmin vastakohta.
LIVE
Jostain syystä suora lähetys, luento tai livejuonto hermostuttaa vain sillä oikealla, energisoivalla tavalla. Olipa kyseessä "Kysykää virsistä" -kontaktilähetys tai olympiakisojen pyöräilyselostus.

YMPÄRISTÖ
Kesällä 2015 tein puolisoni kanssa hiilidioksidipäästöttömän kansanmusiikkikiertueen polkupyöräilemällä. 40 keikkaa, 3500 kilometriä, puoliso soitti, minä enimmäkseen juonsin.
Kiertue oli yleisö- ja mediamenestys paitsi sisällön takia myös ekotietoisen musiikkityön pioneerina.
Samoilla arvoilla yritän edelleen.